HVAD ER VANDMÆRKE OG HVORFOR

Et vandmærke kan sammenlignes med et fingeraftryk. Et unikt mærke der ikke kan efterlignes eller ændres. Og bruges for at sikre sig mod kopiering og misbrug. Vi kender det nok mest fra pengesedler. Hvis du holder en pengeseddel op i lyset fremkommer der et motiv man ellers ikke kan se. En kopimaskine kan ikke “se” dette motiv og gengive det og derfor spottes falske sedler på den måde.

Men internettet (og medier generelt) er også begyndt at bruge vandmærker. Og af samme årsager, nemlig at sikre sig mod tyveri og forfalskning. Men jeg ser ofte folk laver et par væsentlige fejl når de bruger vandmærke. Den ene er at de bruger en masse info, feks klinik/webside navn, adresse og telefonnummer. Men et vandmærke bør kun bestå af så lidt tekst som muligt, eller bare et logo. For det er som nævnt bare en slags fingeraftryk der viser modtageren om billedet feks er stjålet. Dette kan ses ved at vandmærket er forsøgt fjernet eller ændret. Det bruges også for at modtageren kan opsøge hvem ejeren er, så hvis man ser en flot manicure på f.eks. en af de utallige facebooksider der lever af at stjæle folks billeder, så kan man søge på det navn der står på billedet og på den måde finde frem til ejeren. En anden og mere væsentlig fejl er placeringen af vandmærket. Jeg ser rigtig ofte at det er placeret i hjørnet som f.eks. her (øverste venstre hjørne):


Men på den måde er det super nemt bare at beskære billedet og dermed fjerne vandmærket:


Derfor er placeringen vigtig. Vandmærket bør placeres et sted på billedet hvor det tydeligt kan ses hvis det bliver forsøgt fjernet. I negleverdenen er det typisk henover neglene. Jeg placerer altid mit vandmærke midt på billedet:


Der findes efterhånden rigtig mange photo-edit apps, til vandmærke bruger jeg iWatermark. Og jeg bruger mit blog-logo som vandmærke, for hvis man søger på Negle lir er det mig man kommer frem til 🙂 Og så nedsætter jeg opasity, altså gennemsigtighed, til ca 40% så det ikke er så markant og man stadig kan se selve billedet, men også tydeligt se vandmærket. Og hvis nogen forsøger at fjerne vandmærket, ja så er stort set hele billedet ødelagt og dermed ubrugeligt!

Det er ofte dygtige bloggere eller teknikere der er i risiko for at få stjålet deres billeder. Nogle negleteknikere stjæler desværre andres arbejde og påstår de selv har lavet det, for at lokke kunder til. Det er jo forkert på så mange måder. Men uanset hvad, om du er begynder eller øvet, så er billedet dit og du har retten altså copyright på billedet. Derfor opfordrer jeg klart til at sætte vandmærke på dit billede uanset hvor du slår det op.

Og for lige kort at runde af, så er det ulovligt at tage og bruge andres billeder (uanset om der er vandmærke på eller ej). Det er ikke tilladt at tage fra hverken google, hjemmesider, facebook eller andet. Jeg ser ofte folk der fejlagtigt tror at hvis man har lagt et billede offentligt på sin facebookprofil så må alle bruge det, men det er ganske simpelt forkert!! Og derfor er det bare så vigtigt altid selv at researche grundigt (facebook er skrønernes slaraffenland!) uanset hvad det drejer sig om!

Her finder du copyright-reglerne for facebook: https://www.facebook.com/terms.php Og her kan du læse generelt om copyright loven: http://www.rettigheder.dk/copyright

Jeg håber dette indlæg har hjulpet dig 🙂 Vi er jo ikke født med en hardisk fuld af informationer og derfor bliver vi heller aldrig for gamle til at lære nyt/mere. Jeg er lidt af en regelrytter især/primært når det drejer sig om beskyttelse af folk. Jeg anede lige præcis ikke en hujende fis da jeg startede som administrator af Negle Lir på facebook, og som blogger. Og det er kun den vej, samt gennem timevis af research at jeg har lært tingene. Jeg begik masser af fejl i starten, men folk var søde at gøre mig opmærksom på det og fortælle hvordan tingene skulle foregå. Men jeg er stadig et menneske, ligesom dig, så fejl vil jeg altid lave, bare ikke helt så ofte 😉

Leave a Reply

